قیمت کود و سموم کشاورزی

بروزترین قیمت های محصولات قابل خرید در سایت کودفروش

کود و انواع کود

به هرگونه مواد طبیعی و غیرطبیعی  که به خاک یا بافت گیاهان اضافه شود تا مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاه تأمین گردد کود می گویند و برای آنکه خاک از مواد غذایی پرشمار دچار کمبود نباشد به‌کارگیری کود بسیار سود خواهد داشت


به هرگونه مواد طبیعی و غیرطبیعی  که به خاک یا بافت گیاهان اضافه شود تا مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاه تأمین گردد کود می گویند و برای آنکه خاک از مواد غذایی پرشمار دچار کمبود نباشد به‌کارگیری کود بسیار سود خواهد داشت .گونه‌های مختلفی از کود طبیعی و یا صنعتی وجود دارد.کودها رشد گیاهان را بهبود می‌بخشند.کودها معمولاً در نسبت‌های مختلف حاوی مواد ریز مغذی مانند نیتروژن ( بهبود رشد برگ‌ها)و فسفر( بهبود رشد ریشه‌ها، گل‌ها، دانه‌ها و میوه‌ها)و پتاسیم (تقویت رشد ساقه، جریان آب در گیاه، تقویت گل‌دهی و میوه‌دهی)و کلسیم و منیزیم و گوگرد هستند.

مواد ریزمغذی مانند مس و آهن و منگنز و روی هم مهم هستند.

مواد مغذی موردنیاز برای سلامت گیاه توسط عناصر طبقه‌بندی می‌شود، اما از این عناصر به عنوان کود استفاده نمی‌شود. در عوض از ترکیب شیمیایی دارای این عناصر به عنوان کود استفاده می‌شود.

کودها به چندین روش طبقه‌بندی می‌شوند. می‌توان آن‌ها را بر اساس داشتن تنها یک ماده مغذی طبقه‌بندی کرد (برای مثال پتاسیم، فسفر یا نیتروژن) که در این صورت به آن‌ها «کود مستقیم» می‌گویند. «کودهای مجتمع» دارای دو یا چند ماده مغذی مختلف هستند. کودها گاهی بر اساس طبیعی (ارگانیک) و شیمیایی (غیرارگانیک) بودن طبقه‌بندی می‌شوند. کودهای غیرارگانیک یا شیمیایی مواد حاوی کربن را، به جز اوره حذف می‌کنند. کودهای طبیعی یا ارگانیک معمولاً گیاهان (بازیافت شده) هستند یا از حیوانات گرفته می‌شوند. 

کودهای طبیعی شامل فضولات حیوانی، ضایعات گیاهان در کشاورزی، کمپوست و فاضلاب تصفیه شده ، می‌باشند.

می‌توان با ترکیب «کودهای مستقیم» شامل کود نیتروژن، فسفات و پتاسیم و مخلوط کردن آن‌ها کودهای ترکیبی ساخت. در بعضی موارد میان این مواد واکنش شیمیایی رخ می‌دهد.

کود کمپوست که از پسماندهای خانگی و غذایی تولید می‌شود یکی از عالی‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی به‌شمار می‌رود که تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان استفاده از این کود را نیز دارند.منیزیم و فسفات موجود در این کود سبب آبرفتی شدن خاک‌های کشاورزی و جذب سریع تر مواد مغذی درون خاک می‌شود.

کود حیوانی در اصل از فضولات حیوانات تهیه می‌شود که بیشتر از کود گوسفند و گاو و اسب و مرغ تشکیل می‌شود. کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از مود آلی و غذایی باقی‌مانده که برای غذای خاک بسیار مفید می‌باشد در طول تاریخ  مورد توجه کشاورزان بوده‌است.

کود انسانی هم در رده کودهای حیوانی به حساب می‌آید. در بعضی کشورها از مدفوع انسانی به عنوان کود در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود.

کودها به صورت مایع و جامد به خاک افزوده می‌شوند. حدود ۹۰٪ این کودها به صورت جامد افزوده می‌شوند. بیشترین کودهای شیمیایی جامد استفاده شده اوره، دی آمونیم فسفات و پتاسیم کلراید هستند. کودهای جامد معمولاً به صورت پودر هستند. کودهای مایع از مزیت جذب سریع و پوشش راحت تر برخوردارند و افزودن کود شیمیایی مایع به آب آبیاری «آبیاری شیمیایی» گفته می‌شود.افزایش مصرف روزافزون کودهای شیمیایی به دلیل پراکندگی استفاده از مواد معدنی، می‌تواند بر خاک، آب سطحی و آب‌های زیر زمینی تأثیر بگذارد.

 

 

 

loader

صنایع کود مارال